En god hjelper på batteri

-Skal vi være med og kjempe om fossilfrie kontrakter er det viktig at vi også investerer i fossilfrie maskiner.  Bransjen generelt satser mer og mer på den grønne veien, og det betyr stadig sterkere fokus på fossil- og utslippsfrie bygg- og anleggsplasser. Her skal vi være en seriøs og framoverlent aktør.

Bildet: Råde Graveservice tenker både langsiktig og grønt. Denne elektriske hjullasteren er siste tilskudd til maskinparken. Fra venstre økonomisjef Hilde Kolberg Olsen, administrerende direktør Terje D. Andersen, daglig leder Knut Magnus Hvidsten og prosjektleder i Råde Landskap Petter Gabrielsen er godt fornøyd med å bidra til en mer miljøvennlig bransje.

Det sier daglig leder i Råde Graveservice, Knut Magnus Hvidsten, som mener den nye elektriske hjullasteren som nå er blitt en del av maskinparken, ikke bare er et symbolkjøp.
– Det stilles stadig oftere krav til grønt utstyr på en rekke prosjekter, og vi skal være rigget til å være med, sier Hvidsten.

Hjelpemaskin
Den nye hjullasteren av typen Kramer 5055E er en fem-tonner. Dette er en typisk hjelpemaskin som skal benyttes til lossing og lasting, og vil være et fint tilskudd til Råde Landskap sine oppdrag. Lastekapasiteten er opp mot 2,5 tonn.  
-Den er mindre og lettere enn andre anleggsmaskiner i vår maskinpark. Så langt vil jeg si at maskinen fungerer utmerket, og vi kan sette på både pallegaffel, skuff og feiemaskin, alt etter behov.
Råde landskap har mange og allsidige oppdrag i byer og tettsteder, og en stillegående, fossilfri maskin er absolutt et pluss, mener prosjektleder Petter Gabrielsen.

Fortsatt kostbar
-Maskinen er utstyrt med to elmotorer som driver henholdsvis hydraulikk og framdriften.Den har styring og drift på alle fire hjul.  Fortsatt er elektrisk utstyr betydelig dyrere enn dieseldrevne maskiner, men vi håper prisen vil gå ned etter hvert som markedet for fossilfritt blir større, sier Hvidsten.
For å lage de elektriske maskinene har forbrenningsmotorene blitt erstattet med litiumbatterier.
Så lenge maskinen operer som en hjelpemaskin vil det ikke være problem med ladekapasitet. Med fullt batteri vil denne maskinen fint holde gjennom en hel arbeidsdag, mener Hvidsten, som er stolt over at Råde Graveservice er blant de første entreprenørselskapene i landet som satser elektrisk.

Spesialister på uteanlegg
Råde Landskap er en mesterbedrift som sammen med Råde Graveservice påtar seg alle typer oppdrag innen grunn- og utomhusarbeid. Det inkluderer alt innen ferdig utformede uteanlegg med påfølgende vedlikehold. Fagutdannede anleggsgartnere påtar seg jobber for private kunder, offentlige etater, næringsbygg og borettslag.
– Med denne avdelingen har vi satt vårt preg på flere byer og tettsteder i Østfold de siste årene. Flere store prosjekter er lagt merke til i Råde og Moss, og bybildet i Fredrikstad er også kraftig fornyet takket være Råde Landskap. Det inkluderer blant annet Byparken, Dampskipsbrygga, Bellevue brygge, Tordenskiold brygge og Biblioteksparken. Her har vi mange gode prosjekter på referanselisten, sier Hvidsten og Gabrielsen.

Nullutslipp om 10 år
Statens vegvesens nye vegdirektør, Ingrid Dahl Hovland, er glad for at norske entreprenører nå tar i bruk fossilfrie maskiner. Under Arctic Entrepreneur på Gardermoen i slutten av januar understreket hun at Statens vegvesen vil være en aktiv pådriver for å nå klimamålene.
-Det er de mindre kjøretøyene som har best teknologi i dag, og det er viktig at også større maskiner kan komme etter. Elektrifiseringen er godt i gang og mye vil skje de nærmeste årene. Målet er nullutslipp allerede i 2030. Det er viktig at vi vil, og at vi jobber langsiktig, sa hun.